De leerkracht aan het woord

‘Dat was wel lastig, want ik dacht ze komen toch niet met vragen…’, een citaat uit een gesprek met Lisette, leerkracht groep 8 van basisschool De Hoeksteen die net met de DaVinci methodiek is gestart. Ze deelt haar twijfels over het stellen van verwonderingsvragen binnen het thema Indianen.

Als regio coördinator en voormalig leerkracht basisonderwijs begeleid ik basisscholen tijdens de implementatie van DaVinci. Verwondering vormt de basis voor al het leren binnen deze methodiek en leerkrachten geven regelmatig aan het lastig te vinden deze verwondering op te roepen. Kinderen ruimte geven om zich te kunnen verwonderen is vaak de grootste uitdaging. Ook ik vond dit als leerkracht lastig en was continu op zoek naar een juiste balans tussen sturen en loslaten.

Tijdens Schatgraven, een studiedag waarin we samen met leerkrachten een verdiepingsslag maken, komt dit onderwerp vaak aan bod. Leerkrachten delen ervaringen en de regio coördinatoren van de DaVinci Academie dragen nieuwe plannen en ideeën aan. Vaak verkeert het team na afloop in een euforische stemming, want iedereen heeft zin om aan de slag te gaan. Maar terug in de klas is het stellen van de juiste vragen toch weer lastig…

De DaVinci Academie is onderdeel van de DaVinci onderwijsbeweging, een community waarin onderwijsprofessionals zoals leerkrachten van- en met elkaar leren, successen delen en elkaar van advies voorzien. Juf Lisette trapt af met een filmpje waarin ze allerlei stappen beschrijft die ze als team hebben gezet om steeds dichterbij hun vooraf gestelde doel te komen. Met een prachtige succeservaring tot gevolg! Het begin van een nieuwe reeks is geboren: ‘De leerkracht aan het woord.’ DaVinci dat ben jij!

Loop jij tijdens het werken met DaVinci ook tegen dingen aan en wil je een leermoment delen? Of wil je anderen met een fantastische ervaring inspireren? Laten we de expertises en talenten van alle leerkrachten die werken met de DaVinci methodiek benutten en elkaar op deze wijze ondersteunen of inspireren. Door deze beweging in gang te zetten wordt het werken met DaVinci een nog groter feest voor de kinderen én de leerkrachten!

Heb je een vraag aan je collega’s of wil je een leuke ervaring delen? Stuur dan een mail naar: regionoord@davinciacademie.nl.

Door: Joutsen Okkema, regio-coördinator bij de DaVinci Academie, voormalig leerkracht en onderwijsvernieuwer