Pakjesdag

Laat heerlijk Pakjesdag maar komen!

Afgelopen dinsdag was het weer zover, de Sinterklaas pakjesavond. We kijken er met elkaar naar uit en gaan zelfs eerder van ons werk naar huis, wat voor veel lange files op de Nederlandse wegen zorgde. Het gedicht en cadeau zit in de tas en de pepernoten staan te wachten. Eenmaal aangekomen wordt er volop gelachen, gesnoept en cadeautjes worden uitgepakt. Een heerlijk avondje!

Een dag later rijd ik op stille wegen naar een stadje in het westen van ons land. De leerkrachten zijn blij dat Sinterklaas is uitgezwaaid en ze zich weer kunnen richten op hun primaire taak, het onderwijs. Wel slim van deze school dat ze de kinderen de dag na pakjesavond tijd geven om met hun cadeautjes te spelen en zelf een studiedag gepland hebben. Het is tijd voor Schatgraven! Zonder schep weliswaar, maar we gaan zeker op zoek naar mooie schatten. Dat het plezier en de betrokkenheid van het kind en ook de ouders als pareltje wordt genoemd, zorgt voor een nog grotere lach op mijn gezicht dan het cadeautje van de Sint.

Deze school heeft begin dit schooljaar DaVinci uitgepakt en is speelruimte aan het ontdekken. Tijdens de studiedag delen we de ervaringen, inspireren we elkaar en maken we afspraken richting de komende fase van het implementatietraject. Vragen die aan bod komen zijn: Hoe ga ik om met de uitgeschreven lessen? Welke keuzevrijheid krijgt het kind? En hoe zorg ik ervoor dat ik kan doen wat ik graag met de kinderen wil doen zonder de doelen uit het oog te verliezen? Dit leidt tot mooie gesprekken en een stevige doorgaande lijn in de school.

Deze school heeft een jaar geleden een traject ingezet om tot een gedegen keuze voor een methode wereldverkenning  te komen. Er is vanuit de visie van de school een voorselectie gemaakt en vervolgens zijn ook wij uitgenodigd voor het geven van een presentatie aan het gehele team. Na een bezoek aan een school in de buurt die met DaVinci werkt, meerdere gesprekken met de werkgroep en het uitwerken van een aantal proeflessen is het besluit genomen.

VerlanglijstjeHet implementatietraject werd vervolgens in gang gezet door het invullen van een Verlanglijstje. De werkgroep beantwoordt daarin vragen over alle lagen van de school die van belang zijn om de DaVinci methodiek stevig neer te kunnen zetten. Wat verwachten we van het team? Hoe geven we vorm aan de rijke leeromgeving? En hoe stimuleren we de ouderbetrokkenheid? De DaVinci Academie werkt samen met basisscholen om deze verlangens verder vorm te geven.

En als ik dan de dag na het gezellige sinterklaasfeest onderstaand ‘pakje’ voorbij zie komen weet ik zeker dat deze samenwerking tot een groot onderwijssucces heeft geleid. Op de foto is te zien hoe twee leerkrachten het thema Egyptenaren samen hebben geïntroduceerd door zich als Cleopatra en mummie te verkleden. En dan is de school nog maar net met DaVinci begonnen…

Door: Joutsen Okkema, regio-coördinator bij de DaVinci Academie, voormalig leerkracht en onderwijsvernieuwer

Egyptenaren