Leesplezier bevorderen op basisscholen

Uit het onderzoeksrapport van Pisa (2019) is naar voren gekomen dat het bergafwaarts gaat met de leesvaardigheid van de Nederlandse kinderen. Ook de onderwijsinspectie (2020) komt tot deze conclusie. Wat is er aan de hand! En wat moeten we er aan doen?   In het onderzoek van Sardus (2019) wordt verwezen naar monitors waaruit blijkt […]

Leestip januari een klein leven van Hanya Yanagihara

Deze maand als leestip voor de leerkracht: “Een klein leven” van Hanya Yanagihara. Vier studievrienden zoeken samen hun weg in New York: de charmante acteur Willem, de excentrieke kunstenaar JB, de getalenteerde architect Malcolm en Jude St. Francis. Jude is teruggetrokken, slim en raadselachtig, en zijn vrienden weten beter dan vragen te stellen over zijn […]

Een feest van diversiteit

Wat en hoe vier je als er kinderen van allerlei nationaliteiten en religieuze achtergronden in de klas zitten? Voor dit artikel in De Nieuwe Leraar is ook naar de mening van Liesbet de Waal - van Oosten gevraagd. Je leest het artikel door op de afbeelding te klikken.

De wereld is ons klaslokaal | Thematisch leren met DaVinci's onderwijsmethode

Deze week gaf ik een online verdiepingswebinar voor een basisschool die twee jaar geleden is begonnen met wereldverkenning van DaVinci. Het is al even geleden dat ik zo’n training gaf, want dat doen mijn collega’s tegenwoordig en ik vind het superleuk om te doen! Het voelt weer een beetje alsof ik mijn geliefde beroep als […]

Thematisch leren met DaVinci's onderwijsmethode voor basisscholen | Plantensleutel

Het is begonnen.. herfst. De temperatuur daalt en de bladeren vallen van de bomen. Ik denk dan altijd terug aan de mooie parel van een leerkracht uit Friesland. De leerkrachten in de onderbouw waren inmiddels gewend aan het materiaal van DaVinci en het materiaal dat de kinderen mee de school in namen, omdat zij zich […]

Op de sociale media worden er driftig filmpjes en artikelen gedeeld over leesplezier en fabelfuik, over het nut van thuisonderwijs of juist de sociale consequenties voor de kinderen. En doordat we elkaar minder in levende lijve kunnen zien, lezen we ook veel meer op die sociale media. Het is een uitstekende tijd om te ervaren […]

deel je zelf bedachte spel in de online speeltuin

DaVinci zijn wij samen! De leerkrachten, de kinderen, de onderwijsontwikkaars... We gaan samen plannen maken. De kinderen kregen deze boodschap van Liesbet tijdens het onderwijsfestijn: 'Als je zelf een spelletje speelt of bedacht hebt en daar heel blij van wordt, deel het dan met ons, hier in de Speeltuin of via de mail, want dan […]

online spelenderwijs leren

Lieve onderwijsprofessional, Hoe gaat het met je? Wat moeten we een flexibiliteit en veerkracht laten zien door deze Corona-tijd he! Soms word ik er moe van, ook door al die onzekerheden die erbij komen: hoe lang gaat dit nog duren? Hoe erg wordt het nog? Maar ik kan ook enorm genieten van de nieuwe ideeën […]

Hét Grote Onderwijsfestijn is dit jaar net even iets anders dan dat we gewend zijn. Door Corona zijn de spelregels veranderd en zijn we genoodzaakt alles online te doen. Dat biedt meteen een kans! Want nu kunnen alle kinderen ook meedoen! Het thema van dit jaar is Lekker Serieus Leren Spelen en dat is precies […]

Thematisch leren met DaVinci's onderwijsmethode voor basisscholen | Set werkblokken bovenbouw

Uit onderzoek is gebleken dat de prestaties van kinderen toenemen wanneer er tijdens de lessen coöperatieve leerstrategieën worden ingezet. Het verhoogt de betrokkenheid en de leertijd tijdens verschillende instructiemomenten. Daarnaast stimuleert het de sociale vaardigheden. Uit meer dan duizend onderzoeken blijkt dat coöperatieve leerstrategieën de communicatieve vaardigheden versterkt, opbouwend is voor het gevoel van eigenwaarde […]

DaVinci's taallijn maakt gebruik van thema-magazines zoals het Maori magazine

DaVinci presenteert met grote trots ons nieuwste magazine in de taallijn Het Geheime Genootschap van (LS)². Na Vikingen, Egyptenaren en Sequoyah is net ons nieuwste pareltje verschenen: Maori! (LS)² staat voor Lezen & Schrijven en Spreken & Luisteren en binnen Het geheime genootschap krijgen alle taallijnen een eigen plek: Jeugdliteratuur & poëzie Lezen Informatieverwerking (waaronder […]

Lieve onderwijsprofessional, In januari schreef ik dat we met een fluwelen revolutie bezig zijn waarin kinderen zichzelf mogen zijn en we als onderwijsprofessionals het natuurlijke proces van groot worden en zich ontwikkelen liefdevol begeleiden. Nu in het Corona-tijdperk moeten we wellicht het woord ‘fluwelen’ achterwege laten en zijn we samen bezig met een revolutie. Maar […]