Ben je op zoek naar een nieuwe taalmethode?

  • Wil je dat kinderen betrokken zijn met taal?
  • Vind je leesplezier belangrijk?
  • Wil je begrijpend lezen betekenisvol inzetten?

Dat kan! Met DaVinci’s taalmethode.

DaVinci’s taalmethode is een doorlopende leerlijn van 30 thema’s voor groep 1 t/m 8. 

Kinderen ontdekken van nature de wereld en daarbij maken ze gebruik van taal. Deze natuurlijke verwondering maakt leren vanzelfsprekend en leuk. Daar maken we gebruik van bij DaVinci. Daarom werken we bij taal vanuit thema’s waarin tegelijk de wereld wordt verkend. Zo wordt taal betekenisvol. Doordat een thema zeker acht weken in de klas blijft spelen, wordt het echt een avontuur en blijf je samen met je kinderen nieuwe dingen ontdekken. Doordat we het eigenaarschap bij de kinderen leggen en ze vanuit hun verwondering en talenten mogen leren, is de leeropbrengst heel hoog.

Kinderen die plezier hebben in het communiceren met anderen en dat ook daadwerkelijk in allerlei situaties kunnen. Elkaar waarlijk willen en kunnen begrijpen. Je gedachten, gevoelens en ervaringen om kunnen zetten in taal. Taal gebruiken om jouw eigen en elkaars denkontwikkeling te stimuleren en de wereld om je heen te snappen. Leesplezier! Het antwoord op je eigen vraag op kunnen zoeken… Taal draagt bij aan de kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming van kinderen. Vanuit de thema’s komen we in aanraking met allerlei talige, culturele uitingen uit heden en verleden. Kinderen leren hun eigen en andere culturen beter begrijpen en daar respectvol mee omgaan.

 

DaVinci’s taalmethode heet: ‘Het Geheime Genootschap van (LS)².

(LS)² staat voor Lezen & Schrijven en Spreken & Luisteren.

We hebben vier onderdelen die samen de totale taalmethode vormen:

DaVinci's leerlijnen taal voor basisonderwijs

De rol van de basisschool leerkracht is van wezenlijk belang bij DaVinci's taalmethode.

Als een leerkracht plezier heeft in lezen en dit over weet te brengen, lezen kinderen als vanzelf. Samen genieten van mooie zinnen of grappige woorden is stimulerend en totaal wat anders dan de volgende bladzijde in een taalmethode doen omdat die op het rooster staat. Een goede balans in taalaanbod en luisteren en kijken naar wat er zelf uit kinderen komt is hierin van belang. Je rol verandert voortdurend: je bent leraar op basis van jouw vakmanschap, coach, luisteraar, lezer maar bovenal kwartiermaker in de door jou ingerichte rijke taal-leeromgeving waarin je jouw kinderen uitnodigt om zich vanuit hun kern, vanuit hun eigen talenten en kwaliteiten te ontwikkelen op het gebied van taal en aan deze omgeving hun eigen authentieke taalproducten toe te voegen.

Leerkracht basisonderwijs Annette Mfuidiman over DaVinci’s Taalmethode:
Het mooiste vind ik dat je niet vastzit aan ‘dit moet’. Je mag out of the box en ook doen wat je zelf als leerkracht interessant vindt.

Taalmethode van DaVinci implementeren bij jou op school?

Voordat je begint maken we met het (kern-)team een uitgebreide analyse van het taalonderwijs op jullie school en de wensen die er liggen. We zullen in jullie tempo onderdelen van de bestaande taallijn vervangen zodat de implementatie soepel verloopt. De leerkracht maakt het verschil, dus goed taalonderwijs bestaat naast innovatief lesmateriaal ook uit een gedegen studieplan voor de school.

Laat je inspireren tijdens een gratis webinar of neem contact op voor meer informatie over de taalmethode van DaVinci.