Training Levenskunst en compassie voor onderwijsprofessionals
Wanneer: 10 oktober 2025 in de week van de leraar als cadeautje voor jezelf en de klas, van 10-16 uur
Waar: Amsterdam
Voor wie: onderwijsprofessionals die werken met kinderen en jongeren vanaf 4 jaar
Waarom:
Neem eens een kind in gedachten uit je klas of waar je nauw betrokken bij bent.
Beeld je in dat dit kind 15 jaar ouder is en je 10 minuten in zijn/haar leven mee mag kijken. Wat hoop je dan te zien?
Geluk? Een fijne baan? Een gezin? Een veilig thuis? Tevredenheid? Plezier?
Dit wens je eigenlijk iedereen toe. Maar hoe komt hij of zij daar? Wat kan jouw bijdrage daarin zijn als onderwijsprofessional? Door op jonge leeftijd levensvaardigheden aan te leren; tools om je eigen leven vorm te geven en lekker in je vel te zitten! Daarbij horen vragen als: wat vind jij belangrijk, waar ben je trots op, wat voel je in je lijf bij stress en wat als je geniet, hoe werkt jouw hoofd eigenlijk? Hoe ga jij om met jezelf en anderen? Onderwerpen die we te weinig met kinderen bespreken. Hoe anders zou de wereld eruitzien als we meer zouden praten en echt goed naar elkaar zouden luisteren? Als we in plaats van schelden of vechten, kunnen overleggen over verschillen in mening of levensstijl? Kunnen we leren dat sombere dagen prima zijn en dat we altijd kunnen praten over wat er in ons omgaat?
Uit recent onderzoek van Trimbos blijkt dat niet iedereen gelijke kansen heeft om tot bloei te komen, omdat welzijn niet altijd eerlijk is verdeeld (Trimbos, 2023). Lang niet iedereen weet hoe je aan je eigen welzijn kan werken terwijl dit belangrijk is voor je kwaliteit van leven, maar ook samenhangt met schoolprestaties (Waters, 2011). Om goed, gezond en gelukkig te functioneren (floreren) op school, maar ook later in werk en leven, is het van belang om hier vaardigheden voor aan te leren. En .... dat het beschikbaar is voor iedereen!
Levenskunst zou dus een vast onderdeel moeten worden in het curriculum van basisscholen, middelbare scholen en hoger onderwijs. Het uitgangspunt is dat basisscholen zich niet alleen op resultaten, maar ook op het proces van leren richten. Het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen moet meer centraal staan dan toetsen en eindtermen. Lekker in je vel zitten en hoge betrokkenheid zijn voorwaarden om fundamenteel tot leren te komen dus laten we daar eens mee beginnen! Met de aanvullende methode Levenskunst van DaVinci, verdiep je eenvoudig je thema's met deze onderwerpen en heb je met een kleine tijdsinvestering florerende kinderen.
Het boek Doe's lief is een mooie start om deze thematiek met kinderen te bespreken en je in dit onderwerp te verdiepen.
Programma
Levenskunst voor leerkrachten basisonderwijs van 10:00 tot 16:00 uur.
Dit programma richt zich op bewustwording, praktische toepasbaarheid en reflectie, zodat je direct de levensvaardigheden kunt integreren in jouw onderwijs.
10:00 – 10:30 | Ontvangst en kennismaking
10:30 – 11:15 | Wat is Levenskunst en waarom is het belangrijk?
11:15 – 11:30 | Pauze
11:30 – 12:30 | Wat is Levenskunst voor jou?
12:30 – 13:15 | Lunch
13:15 – 14:15 | Communicatie en verbinding in de klas
14:15 – 14:30 | Pauze
14:30 – 15:30 | Levenskunst integreren in je lespraktijk
inclusief het opstellen van een persoonlijk actieplan voor in de klas.
15:30 – 16:00 | Afsluiting en reflectie
Deze training biedt een combinatie van inzichten, ervaringsgerichte oefeningen en direct toepasbare lesideeën, zodat je je competent voelt om Levenskunst in je onderwijs te verweven.
Investering
€ 145,- per persoon inclusief koffie en thee. Aanbieding: Krijg deze dag inclusief het boek Doe ‘s lief voor € 170,-
Wil je zelf lunch meenemen, dat mag! Je kunt dit ook bijboeken voor € 19, 95.
Deze dag is ook op school in te kopen als studiedag,
Trainers:
Marjolein Prenger is auteur van het boek Doe 's lief -compassietraining voor kinderen- en werkt als docent op de Universiteit Twente in Positieve Educatie en Personal Reflection & Development. Daarnaast werkt ze vanuit Praktijk Fiducie als freelance Orthopedagoog, begeleidt ze scholen rond PEP (Positieve Educatie).
Liesbet de Waal - van Oosten is pedagoog en oprichter van de DaVinci Academie in Amsterdam waar ze ook de leerlijn Levenskunst ontwikkelde voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Ze is van oorsprong leerkracht basisonderwijs en traint vanuit de Academie onderwijsprofessionals voor kinderen van 0-12 jaar op allerlei gebieden.
Geïnteresseerd? Neem contact met ons op.
Van Liesbet voor jou…
Liesbet de Waal van Oosten: Mijn levensmissie is om kinderen en volwassenen te helpen om zichzelf, elkaar en de wereld te laten stralen. 'Het mooiste dat je kunt worden, is jezelf.' Ik ben ervan overtuigd dat onderwijs begint bij verbinding – met jezelf, met de ander en met de wereld. Ik zet me in om onderwijsprofessionals te begeleiden naar authentiek en afgestemd lesgeven, geworteld in rust en helderheid. Als je vanuit jezelf afstemt op de kinderen dan bereik je de grootste leeropbrengsten. Onze materialen helpen je daarbij. Ik ben van oorsprong leerkracht basisonderwijs en pedagoog. Gedurende mijn leven heb ik me verder ontwikkeld in het begeleiden van mensen in persoonlijke leer- en ontwikkelingsprocessen, zowel individueel als in teams. Ik maak gebruik van verschillende theorieën en technieken, van systemisch werk volgens Bert Hellinger tot effectief leiderschap volgens Stephen Covey. Ook in mijn trainingen stem ik me af op de deelnemers om hen te laten stralen.
Doe 's lief
