Welkom bij DaVinci’s onderwijsbeweging waarin we kinderen, elkaar en de wereld willen laten stralen. In deze serie podcasts nemen we je mee op onze avonturen. Zo maken we samen steengoed onderwijs!

 

#4 Wie deze uitzending beluistert weet wat onderwijs voor het moeras betekent en hoe we dat al doen binnen DaVinci. Je voelt je dus dubbel goed: want je hebt én je vakliteratuur bijgewerkt én besef over hoe modern je onderwijs al is. Want we staan voor een uitdaging: we willen de kinderen van nu opleiden voor beroepen die er nog niet zijn, om vraagstukken op te lossen die we nu nog niet hebben met apparatuur die nog niet is uitgevonden. Maar de oplossing voor dit moeras is al gevonden!

 

Voor wie er nóg meer over wil weten: lees hier de tekst van prof. dr. ir. Fred Jannssen: https://www.universiteitleiden.nl/onderzoek/onderzoeksoutput/iclon/grip-krijgen-op-complexiteit

#3 Liesbet van Oosten bespreekt waarom je beter moeilijk kunt doen in je klas en hoe ze door het blauwe ogen – bruine ogen experiment erachter kwam wat het Pygmalion-effect is. Dit experiment is als les te vinden in het thema Nieuwste Tijd.

#2 In deze podcast wordt besproken hoe je van een verwonderingsvraag een Themawerkstuk maakt en hoe je visueel maakt welk leerproces daaraan ten grondslag ligt.

#1 In deze eerste podcast vertelt Liesbet van Oosten hoe DaVinci’s onderwijsbeweging is ontstaan. De wereld is je klaslokaal.