Wereldverkenning voor basisscholen - implementatie van de methode DaVinci

JA! Jullie denken erover met DaVinci te gaan werken maar je zit nog met een aantal vragen.

Het begint met de vraag: 

“Als alles kan en alles mag, hoe ziet dan jullie ideale Wereldverkenning eruit?”

Als je daar met je team antwoord op hebt gegeven, maken we samen een stappenplan.

Want het hoeft niet morgen af!

We kunnen er een paar jaar voor uittrekken en in elk thema één ding verbeteren waardoor we stapje voor stapje bij jullie ideale onderwijs komen.

Dan komen er misschien nog andere vragen in je op en daar geven we graag antwoord op:

 

VRAAG

Het lijkt ons prachtig, werken vanuit verwondering, maar is het voor alle kinderen haalbaar? Ik weet niet of onze kinderen dit kunnen.

Kijk maar eens naar de clip over divergent thinking van een van onze grote inspiratoren Sir Ken Robinson. Hier zie je dat 98% van de kleuters meer dan 200 dingen kan bedenken die je met een paperclip kan doen buiten het vasthouden van verschillende vellen papier.

wereldverkenning implementatie stappenplan DaVinci methode

Het goede nieuws is dus: bijna alle kinderen kunnen het. We moeten het alleen niet afleren.

Maar hoe leer je het dan niet af?

We hebben een mooie opbouw gemaakt:

In élke wekelijkse leerkrachtgebonden les, onder-, midden- en bovenbouw stellen we verwonderingsvragen en roepen we verwondering op. 

Bij de kleuters en de middenbouw helpen we de kinderen met Krachtige kwesties (vragen die leiden tot een uitvinding) in het Verhalend ontwerp dat aansluit op de thema’s. 

Bijvoorbeeld: kun je een voertuig bedenken waarmee Semmy schildpad van Nederland naar een plek op aarde kan komen waar het altijd warm is?

In de laatste thema’s van de middenbouw oefenen de kinderen met het zelf maken van Themawerken en in de bovenbouw kunnen de kinderen het zelf.

Natuurlijk niet vanaf het begin.

We gaan er de tijd voor nemen en naarmate de kinderen al meer geoefend zijn in de vorige klassen én meer tentoonstellingen hebben gezien van andere kinderen, worden ze er vanzelf beter in.

Bekijk hier hoe basisschool de Tweestroom met het Thema Egyptenaren aan de slag is gegaan:

DaVinci werkt op meer dan 300 scholen in het land. In allerlei verschillende wijken.

Op allerlei verschillende scholen; klassikaal, Montessori, Dalton, christelijk, iedereen kan er zijn eigen ideale onderwijs mee creëren.

VRAAG

Het lijkt ons als werkgroep prachtig, werken vanuit verwondering, maar onze collega’s zien of kunnen dat niet.

Je hoeft het als team maar over 1 ding eens te zijn: je gaat thematisch werken vanuit de rijke thema’s van DaVinci.

HOE je daarmee gaat werken, kun je per bouw en per klas apart afstemmen.

Bekijk hier wat schooldirecteur Pascal Riet vertelt over de implementatie op haar basisschool ‘Pro Rege’:

We hebben een aantal zorgen die collega’s kunnen hebben en de antwoorden die je kunt geven op een rijtje gezet:

 

Het is te veel werk en ik moet al zoveel, de werkdruk is hiervoor te hoog.  Als werkgroep bereiden we de eerste thema’s voor. We leggen alles voor je klaar: boodschappen, boeken. Het kost je aan voorbereiding maximaal 20 minuten per week.

Doordat je met meerdere collega’s aan hetzelfde thema werkt, kun je zaken verdelen zoals: het organiseren van een wandeling rond de school binnen het thema.

Ik ben bang dat ik mijn eigen stijl als leerkracht kwijtraak, ik houd van:

  • verhalen vertellen
  • werken met robots
  • buiten leren
  • ...
Juist in het vierde, vrije uur kun je je eigen talenten en interesses inzetten. Als jij houdt van verhalen vertellen, dan heb je daar nu een heel uur per week voor! En je collega gaat in dat uur met robots werken. Na een paar thema’s zouden we eens kunnen kijken of we de kinderen met beide verwerkingen in contact kunnen brengen door samen te werken.
Ik heb te weinig kennis over wetenschap & technologie en robotica om de Themawerken te begeleiden. Dat lossen we op door:

  • elkaar tijd te geven dit in een paar jaar te ontwikkelen, en/of
  • onszelf te scholen in DaVinci’s workshops, en/of
  • een vakdocent aan te stellen voor het Themawerk, en/of
  • de Themawerken in open ateliers samen te maken op een vast tijdstip per week waarbij elke collega vanuit zijn eigen talenten en interesses de kinderen begeleidt. De kinderen kunnen bij collega A terecht voor papier & textiel, bij collega B voor robotica en green screen, bij collega C voor science, bij collega D voor hout enz.
In de onderbouw werken we al thematisch.  Er is een verschil tussen thematisch werken en doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8 in je thema’s verwerken. Bij DaVinci werken we én thematisch én concentrisch. Bepaalde onderwerpen en materialen komen in elke bouw terug en bouwen op elkaar voort. Bijvoorbeeld: Hogere Orde denken, Krachtige kwesties uitwerken, de opbouw van het dieren- en plantenrijk, tijd en tijdsbesef, plaatsbesef, taalspelletjes enz. Zo kunnen kinderen zich steeds meer verdiepen. 

De onderbouw legt de basis! 

Groep 3 is te druk met het leren lezen en schrijven om aan wereldverkenning te doen. Bij DaVinci beginnen we al in de onderbouw met lezen en schrijven en allerlei taalspelletjes ter voorbereiding op het leren lezen en schrijven. Dus als je straks in de onderbouw met DaVinci begint, lost dit probleem zich vanzelf op. De kinderen die in groep 3 nog niet alle letters kennen, kunnen meedoen met DaVinci’s Letterspion! Als echte spionnen gaan ze op zoek naar de letters in hun omgeving. We gaan ze lezen en schrijven, uitbeelden, horen, proeven, voelen… Letterspion sluit aan bij de thema’s van Wereldverkenning en zo krijg je een mooi geïntegreerd geheel.

Wil je toch je eigen leesmethode houden, dan kunnen we meedenken om die 3 á 4 uur per week in je rooster te vinden.

 

Op onze pareltjes-pagina staat ook nog heel veel inspiratie.

En we hebben prachtige testimonials van onderwijsprofessionals die al met ons werken.

Ook de materialen in je klas werken erg inspirerend: 

VRAAG

Het lijkt ons als werkgroep prachtig, maar voldoen we wel aan de verwachtingen van ouders?

Ouders zijn razend enthousiast over DaVinci.

We hebben natuurlijk voor hen de speciale websites www.davincivoorthuis.nl en het christelijke zusje www.samenopaardevoorthuis.nl om ouders te betrekken.

En scholen die de CITO wereldverkenning doen, zijn enorm vooruit gegaan na de invoering van DaVinci, dus wat wil je als ouders nog meer?

Reacties die scholen krijgen zijn:

  • Voor het eerst is mijn kind thuis uitgebreid aan het vertellen over wat er op school gebeurt!
  • Mijn kind is allemaal tipi’s aan het maken omdat hij wil onderzoeken hoe ze vroeger in Amerika woonden.
  • Mijn kind wil niet stoppen met lezen over het heelal!
  • Ik heb van mijn kind geleerd hoe het zit met de maan en eb & vloed, hoe komisch is dat, we wonen al jaren vlakbij het strand.
  • Ik vind het zo mooi om te zien hoe trots hij daar staat te vertellen wat hij heeft geleerd op de tentoonstelling over het thema.

Maak ook kennis met onze collega Jessie Baas. Zij vertelt je precies hoe de implementatie van DaVinci verloopt:

Heb je nog andere vragen? Neem dan gerust contact op, want we staan voor je klaar om samen jouw ideale onderwijs te geven.

Mail ons of stel je vragen tijdens een van onze live webinars DaVinci’s Wereldverkenning of DaVinci’s Taallijn.