Wereldverkenning in het hart van jouw onderwijs

Als wij de vraag stellen aan onderwijsprofessionals 'als alles kan, en alles mag, en iedereen werkt mee, hoe ziet dan jou ideale wereldverkenning eruit?' krijgen we antwoorden als: thematisch werken geïntegreerde lessen voor aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en natuur werken vanuit verwondering werken vanuit onderzoekend en ontdekkend leren samenwerken zelfsturend onderwijs   Veel onderwijsprofessionals willen dus […]

Verhalend Ontwerpen nu ook voor de middenbouw

Wat gaan onze kinderen later doen in hun vrije tijd en hun werk? Hoe ziet hun leven eruit? Welke devices worden nog uitgevonden en wat wordt de rol van robots? Dat weten we niet. Maar wat moeten we hen dan leren om ze voor te bereiden? Daarvoor zijn de 21e eeuwse vaardigheden bedacht. In onze […]

Het hart van alle dingen is een grootse roman over een grootse eeuw. Laat je meevoeren van Londen naar Peru, van Philadelphia via Tahiti naar Amsterdam, in een verhaal vol buitengewone personages: missionarissen, vrijheidsstrijders, avonturiers, astronomen, zeekapiteins en bovenal Alma Whittaker, de heldin van dit verhaal, een vrouw die haar tijd een stap vooruit was. […]

De geboorte van Rome - leestip voor leerkrachten

Een lezende leerkracht is een geweldig voorbeeld voor de kinderen. En dát is wat we willen: lezende kinderen! Leesplezier staat voorop in onze taallijn, vandaar een leestip voor jou. De geboorte van Rome van Anthony Everitt. "Een historische studie die leest als een verhaal" lees ik in diverse commentaren op dit boek. Ga je beginnen […]

Zoals je misschien weet is de canon van Nederland op 22 juni 2020 veranderd. De canon heeft 50 onderwerpen die je dient te behandelen in de bovenbouw van de basisschool en in de onder- en bovenbouw van de middelbare school. Zo weten we zeker dat alle kinderen in Nederland van deze onderwerpen op de hoogte […]