Beste onderwijsprofessional,

"Gemiddeld genomen is het beroerd gesteld met de leesvaardigheid van basisscholieren, meldt de onderwijsinspectie op basis van een eigen peiling. Slechts de helft van de kinderen haalt aan het eind van het basisonderwijs niveau 2F, de minimale vaardigheid om mee te kunnen komen in de maatschappij... Het is alle hens aan dek volgens de inspectie, zowel op school als thuis en elders, om de situatie te verbeteren. Het streefcijfer was en is 65 procent voor alle leerlingen." Lees hier de bron.

Hoe kan het toch dat alle kinderen op een moment ergens voor hun zevende levensjaar enorm geboeid raken door letters en leren lezen en schrijven en dat kinderen volgens dit laatste inspectierapport na schooltijd nog geen kwartier per dag lezen?

Omdat we niet inzetten op leesplezier en leesmotivatie. Daarnaast wordt lezen vaak gepresenteerd als een verplicht saai schoolvak, in plaats van als een bron van verwondering... Hoe mooi is het om samen na te praten over wat je las? Over wat het met je deed, over wat je gek vond of juist grappig. Om samen wekenlang op avontuur te zijn in een thema en met elkaar te delen waarover je je verwonderde en wat je las.

Het moet volgens de inspectie gaan om: 'rijke teksten, over levensechte, herkenbare thema’s en met een duidelijke structuur, origineel taalgebruik en een gevarieerd woordgebruik.'

Daarom zetten we hier nog even op een rijtje wat DaVinci doet aan leesplezier, leesmotivatie en welke rijke teksten we daarvoor  in onze thema's gebruiken:

  • De leerkracht leest elke dag 15 minuten voor uit een boek aansluitend op het thema. Deze boeken zijn door deskundigen zo uitgezocht dat kinderen in aanraking komen met een brede variëteit aan kinderliteratuur.
  • Elke week komt er een Taalpareltje je klas in aansluitend op je thema: een gedichtje of spreuk om samen te lezen, over te praten en van te genieten.
  • Er zijn prachtige Schatkaarten en magazines behorend bij de thema's. Daarin staan interviews, historische teksten, liederen, gedichten, proefjes... Kinderen kiezen zelf wat ze lezen en hebben hierin dus autonomie.
  • In elk thema verschijnt de DaVinci Courant met teksten uit de actualiteit aansluitend op het thema. Leo da Visie schrijft voor de bovenbouw geregeld in deze krant, maar hij overdrijft soms een beetje en neemt het niet al te nauw met de waarheid. Zo komen ze ook in aanraking met fake news.
  • Elk thema heeft boeiende Theaterteksten waarin kinderen samen kunnen lezen, bijvoorbeeld met een raar stemmetje.
  • Er zijn mooie, gevarieerde boekenlijsten gemaakt in elk thema met poëzie, fictie en non-fictie waar kinderen zelfstandig in kunnen lezen. Deze boeken kunnen ook in een app gelezen worden, waardoor het in een lettertype geschikter voor dyslexie gezet kan worden en deels voorgelezen kan worden.
  • We hebben een prachtig spel Simar en de Lettervreter ontwikkeld. Hierdoor worden kinderen gestimuleerd te praten over de teksten die ze hebben gelezen.
  • Voor elk thema zijn er Close Reading teksten geschreven met lessen waarbij kinderen door de tekst drie keer te lezen steeds dieper het onderwerp induiken.
  • Er zijn 40 Voorbeeldkaarten gemaakt voor de bovenbouw met voorbeeldteksten van een zakelijke e-mail tot een kort verhaal tot een limerick. Er staat precies bij hoe je zo'n tekst opbouwt, zodat je zo'n tekst ook zelf kunt schrijven over een eigen onderwerp.
  • De kinderen worden gestimuleerd om eigen verwonderingsvragen te stellen en vervolgens op zoek te gaan naar het antwoord. Kan een regenworm horen? Waar kan ik dat vinden?
  • En als ze dan bronnen hebben gevonden leren we ze de Betrouwbaarheidstest te gebruiken om gericht te lezen of de bron betrouwbaar is.

In zo'n rijke leesomgeving groeien leesplezier en leesmotivatie. Dan willen ze na schooltijd verder! En dat kan. Want ouders kunnen meedoen en thuis voorlezen, samen lezen en boeken lenen met hun kind. Op onze website voor ouders krijgen ze tips en ideeën: www.davincivoorthuis.nl of het christelijke zusje www.samenopaardevoorthuis.nl

We hebben ook een speciale oproep voor ouders geschreven.

Wil je meer weten over DaVinci's taallijn? Klik dan hier.

Zullen we samen meedoen aan de oproep van de inspectie?

hartelijke groet,

Liesbet

Leesplezier