Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Leesvaardigheid in de lift met leesplezier!
WereldverkenningUit het onderzoeksrapport van Pisa (2019) is naar voren gekomen dat het bergafwaarts gaat met de leesvaardigheid van de Nederlandse kinderen. Ook de onderwijsinspectie (2020) komt tot deze conclusie. Wat is er aan de hand! En wat moeten we er aan doen? In het onderzoek van Sardus (2019) wordt verwezen naar monitors waaruit blijkt […]
Leestip voor de leerkracht
WereldverkenningDeze maand als leestip voor de leerkracht: “Een klein leven” van Hanya Yanagihara. Vier studievrienden zoeken samen hun weg in New York: de charmante acteur Willem, de excentrieke kunstenaar JB, de getalenteerde architect Malcolm en Jude St. Francis. Jude is teruggetrokken, slim en raadselachtig, en zijn vrienden weten beter dan vragen te stellen over zijn […]
Een feest van diversiteit
WereldverkenningWat en hoe vier je als er kinderen van allerlei nationaliteiten en religieuze achtergronden in de klas zitten? Voor dit artikel in De Nieuwe Leraar is ook naar de mening van Liesbet de Waal - van Oosten gevraagd. Je leest het artikel door op de afbeelding te klikken.
Vertrouwen in het kind
WereldverkenningDeze week gaf ik een online verdiepingswebinar voor een basisschool die twee jaar geleden is begonnen met wereldverkenning van DaVinci. Het is al even geleden dat ik zo’n training gaf, want dat doen mijn collega’s tegenwoordig en ik vind het superleuk om te doen! Het voelt weer een beetje alsof ik mijn geliefde beroep als […]
Verwondering in de herfst
WereldverkenningHet is begonnen.. herfst. De temperatuur daalt en de bladeren vallen van de bomen. Ik denk dan altijd terug aan de mooie parel van een leerkracht uit Friesland. De leerkrachten in de onderbouw waren inmiddels gewend aan het materiaal van DaVinci en het materiaal dat de kinderen mee de school in namen, omdat zij zich […]
Leesplezier bij kinderen creëren, hoe doe je dat?
WereldverkenningOp de sociale media worden er driftig filmpjes en artikelen gedeeld over leesplezier en fabelfuik, over het nut van thuisonderwijs of juist de sociale consequenties voor de kinderen. En doordat we elkaar minder in levende lijve kunnen zien, lezen we ook veel meer op die sociale media. Het is een uitstekende tijd om te ervaren […]
Kinderen mogen het hele jaar ideeën insturen in de online speeltuin
WereldverkenningDaVinci zijn wij samen! De leerkrachten, de kinderen, de onderwijsontwikkaars... We gaan samen plannen maken. De kinderen kregen deze boodschap van Liesbet tijdens het onderwijsfestijn: 'Als je zelf een spelletje speelt of bedacht hebt en daar heel blij van wordt, deel het dan met ons, hier in de Speeltuin of via de mail, want dan […]
Samen een groot Themawerk maken: een serie Speeldoosjes!
WereldverkenningLieve onderwijsprofessional, Hoe gaat het met je? Wat moeten we een flexibiliteit en veerkracht laten zien door deze Corona-tijd he! Soms word ik er moe van, ook door al die onzekerheden die erbij komen: hoe lang gaat dit nog duren? Hoe erg wordt het nog? Maar ik kan ook enorm genieten van de nieuwe ideeën […]
Coöperatief werken met de Werkblokken
WereldverkenningUit onderzoek is gebleken dat de prestaties van kinderen toenemen wanneer er tijdens de lessen coöperatieve leerstrategieën worden ingezet. Het verhoogt de betrokkenheid en de leertijd tijdens verschillende instructiemomenten. Daarnaast stimuleert het de sociale vaardigheden. Uit meer dan duizend onderzoeken blijkt dat coöperatieve leerstrategieën de communicatieve vaardigheden versterkt, opbouwend is voor het gevoel van eigenwaarde […]
Alweer een nieuw magazine: Maori!
WereldverkenningDaVinci presenteert met grote trots ons nieuwste magazine in de taallijn Het Geheime Genootschap van (LS)². Na Vikingen, Egyptenaren en Sequoyah is net ons nieuwste pareltje verschenen: Maori! (LS)² staat voor Lezen & Schrijven en Spreken & Luisteren en binnen Het geheime genootschap krijgen alle taallijnen een eigen plek: Jeugdliteratuur & poëzie Lezen Informatieverwerking (waaronder […]
Stel…
WereldverkenningLieve onderwijsprofessional, In januari schreef ik dat we met een fluwelen revolutie bezig zijn waarin kinderen zichzelf mogen zijn en we als onderwijsprofessionals het natuurlijke proces van groot worden en zich ontwikkelen liefdevol begeleiden. Nu in het Corona-tijdperk moeten we wellicht het woord ‘fluwelen’ achterwege laten en zijn we samen bezig met een revolutie. Maar […]
Een nieuwe lente bij DaVinci: thuisonderwijs, we helpen elkaar!
WereldverkenningDe Corona-crisis betekent hier dat ik samen met mijn man en drie kinderen van 10, 14 en 15 jaar thuis aan het werk ben. De een kan dat wat zelfstandiger dan de ander. In het begin van de week was ik nog erg fanatiek met de jongste: we bedachten leerdoelen en gingen vervolgens op zoek […]