Op de sociale media worden er driftig filmpjes en artikelen gedeeld over leesplezier en fabelfuik, over het nut van thuisonderwijs of juist de sociale consequenties voor de kinderen. En doordat we elkaar minder in levende lijve kunnen zien, lezen we ook veel meer op die sociale media. Het is een uitstekende tijd om te ervaren […]

deel je zelf bedachte spel in de online speeltuin

DaVinci zijn wij samen! De leerkrachten, de kinderen, de onderwijsontwikkaars... We gaan samen plannen maken. De kinderen kregen deze boodschap van Liesbet tijdens het onderwijsfestijn: 'Als je zelf een spelletje speelt of bedacht hebt en daar heel blij van wordt, deel het dan met ons, hier in de Speeltuin of via de mail, want dan […]

online spelenderwijs leren

Lieve onderwijsprofessional, Hoe gaat het met je? Wat moeten we een flexibiliteit en veerkracht laten zien door deze Corona-tijd he! Soms word ik er moe van, ook door al die onzekerheden die erbij komen: hoe lang gaat dit nog duren? Hoe erg wordt het nog? Maar ik kan ook enorm genieten van de nieuwe ideeën […]

Hét Grote Onderwijsfestijn is dit jaar net even iets anders dan dat we gewend zijn. Door Corona zijn de spelregels veranderd en zijn we genoodzaakt alles online te doen. Dat biedt meteen een kans! Want nu kunnen alle kinderen ook meedoen! Het thema van dit jaar is Lekker Serieus Leren Spelen en dat is precies […]

Thematisch leren met DaVinci's onderwijsmethode voor basisscholen | Set werkblokken bovenbouw

Uit onderzoek is gebleken dat de prestaties van kinderen toenemen wanneer er tijdens de lessen coöperatieve leerstrategieën worden ingezet. Het verhoogt de betrokkenheid en de leertijd tijdens verschillende instructiemomenten. Daarnaast stimuleert het de sociale vaardigheden. Uit meer dan duizend onderzoeken blijkt dat coöperatieve leerstrategieën de communicatieve vaardigheden versterkt, opbouwend is voor het gevoel van eigenwaarde […]

DaVinci's taallijn maakt gebruik van thema-magazines zoals het Maori magazine

DaVinci presenteert met grote trots ons nieuwste magazine in de taallijn Het Geheime Genootschap van (LS)². Na Vikingen, Egyptenaren en Sequoyah is net ons nieuwste pareltje verschenen: Maori! (LS)² staat voor Lezen & Schrijven en Spreken & Luisteren en binnen Het geheime genootschap krijgen alle taallijnen een eigen plek: Jeugdliteratuur & poëzie Lezen Informatieverwerking (waaronder […]

Lieve onderwijsprofessional, In januari schreef ik dat we met een fluwelen revolutie bezig zijn waarin kinderen zichzelf mogen zijn en we als onderwijsprofessionals het natuurlijke proces van groot worden en zich ontwikkelen liefdevol begeleiden. Nu in het Corona-tijdperk moeten we wellicht het woord ‘fluwelen’ achterwege laten en zijn we samen bezig met een revolutie. Maar […]

thuisonderwijs elektronische leeromgeving basisonderwijs

De Corona-crisis betekent hier dat ik samen met mijn man en drie kinderen van 10, 14 en 15 jaar thuis aan het werk ben. De een kan dat wat zelfstandiger dan de ander. In het begin van de week was ik nog erg fanatiek met de jongste: we bedachten leerdoelen en gingen vervolgens op zoek […]

Lieve ouders, De Corona-crisis betekent hier dat ik samen met mijn man en drie kinderen van 10, 14 en 15 jaar thuis aan het werk ben. De een kan dat wat zelfstandiger dan de ander. In het begin van de eerste week was ik nog erg fanatiek met de jongste: we bedachten leerdoelen en gingen […]

Leesplezier bevorderen op basisscholen

Nog steeds wordt er gerefereerd aan dit opiniestuk van Liesbet de Waal - van Oosten in Trouw in 2016: Begrijpend lezen is over de datum. Met een stevig pleidooi voor het vervangen van de lessen begrijpend lezen door lessen informatie verwerken, heeft directeur Liesbet van Oosten van de DaVinci Academie de opiniepagina’s van Trouw gehaald. “In […]

We zijn druk bezig met het plannen van komend schooljaar met daarin de DaVinci-dagen en Hét Grote DaVinci Onderwijsfestijn. En wat een plezier hebben we ermee! Dit jaar organiseerden we voor het eerst onze DaVinci-dagen omdat we de omslag die we wilden zien op de basisschool ook zelf wilden zijn. We willen af van het idee […]

Hoewel zo ‘brullend’ zijn we niet. Omdat ik vind dat het onderwijs dat we maken zo natuurlijk en logisch is, heb ik soms niet door dat we feitelijk met een fluwelen revolutie bezig zijn. We draaien echt het hele onderwijs om van een logge kolos waarin alle kinderen door hetzelfde systeem moeten om gevormd te […]