Hoewel zo ‘brullend’ zijn we niet. Omdat ik vind dat het onderwijs dat we maken zo natuurlijk en logisch is, heb ik soms niet door dat we feitelijk met een fluwelen revolutie bezig zijn. We draaien echt het hele onderwijs om van een logge kolos waarin alle kinderen door hetzelfde systeem moeten om gevormd te worden tot welopgevoede burgers met vooropgestelde meetbare doelen naar een oase waarin kinderen mogen ontdekken wie ze zijn en waarin zich hun talenten kunnen ontvouwen.

Maria Montessori zei het al: door het kind naar een nieuwe wereld.

Het is niet onze taak als volwassenen om de kinderen te kneden tot perfect gevormde kopieën van onszelf maar om ze te helpen hun eigen plan te volgen. Daaruit spreekt een heel positief wereldbeeld waarin we mogen vertrouwen op de schepping, waarin alles en dus ook het kind al van nature perfect is en we de evolutie alleen maar hoeven mogelijk te maken.

Want onze fluwelen revolutie is eigenlijk het laten gebeuren van de evolutie en dit zachtjes en liefdevol begeleiden in plaats van het in de weg te zitten met onze zelfbedachte regels en toetsen. En deze begeleiding bestaat uit een heldere balans tussen als volwassene de verantwoordelijkheid hebben en nemen om het kind te leiden én je te laten leiden door het leven en de natuur en talenten van het kind. In dit balanceren schuilt de ware onderwijsprofessional.

Ik heb dan ook ontzettend veel zin in het jaar! Een jaar waarin we kinderen met de Electronische Leer Omgeving (ELO) van wereldverkenning kunnen helpen om eigenaar te worden en blijven van hun eigen leerproces. Waarin we met diezelfde ELO leerkrachten ontlasten van nakijkwerk en registratie en die als basis dient voor alles wat er meer ontwikkeld wordt.

In de ELO voor volwassenen komen onderwijsprofessionals bij elkaar om elkaar te inspireren.

En eindelijk: het geheime genootschap van (LS)2 is opgericht. Nu kunnen kinderen met plezier, betekenisvol hun taalvaardigheid ontwikkelen. Leerkrachten krijgen overzicht in alles wat ze doen met taal zodat ze hun aanbod verantwoord kunnen neerzetten en tijd en ruimte hebben om dat wat er mag ontstaan in de klas en bij de kinderen te mogen volgen.

Martin Luther King zei: I had a dream!

We zijn al lang niet meer aan het dromen. We zijn het aan het doen! Ik ben ontzettend trots en dankbaar dat we hier bij DaVinci in het hart van onze onderwijsbeweging zulke prachtige onderwijsprofessionals en ondersteuners hebben waarbij ik vanuit heel veel vertrouwen weer mag balanceren tussen leiden en geleid worden door al jullie talenten en dat wat zich mag ontvouwen.

Roarrrrr

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie