We zijn druk bezig met het plannen van komend schooljaar met daarin de DaVinci-dagen en Hét Grote DaVinci Onderwijsfestijn. En wat een plezier hebben we ermee!

Dit jaar organiseerden we voor het eerst onze DaVinci-dagen omdat we de omslag die we wilden zien op de basisschool ook zelf wilden zijn. We willen af van het idee 'iedereen is koning in eigen klas' en juist 'als een team van wijzen' om de kinderen gaan staan. Zo kan iedere leerkracht, IB'er, RT'er, pedagoog, directeur, ofwel iedere onderwijsprofessional vanuit zijn of haar talent een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kinderen en de school. En het is veel leuker om het samen te doen! Bovendien wordt het systeem minder kwetsbaar als er eens iemand ziek is of afwezig. Ik denk dat dit een belangrijke oplossing is tegen de werkdruk en het lerarentekort.

Een groot aantal van DaVinci's onderwijsprofessionals reden tot afgelopen jaar bijna elke dag in hun eentje naar een basisschool om een presentatie of training te verzorgen. Vervolgens stonden ze weer alleen in de file naar huis. Zij waren de koningen die in hun eentje vooruit werden gestuurd. En dat terwijl we met een heel leuk team zijn, met wijze mensen met allerlei kleuren en kwaliteiten die deze ene basisschool zo niet had kunnen ontmoeten. Daarom bedachten we een nieuw systeem waarin we elkaar inspireren tijdens deze DaVinci-dagen. Bovendien kunnen scholen elkaar ontmoeten én kunnen we allerlei sprekers vragen die vanuit hun expertise een bijdrage leveren. En het mooiste vind ik wel dat het altijd op een inspirerende locatie is, zodat we ook vanuit de omgeving nieuwe ideeën krijgen, zoals in het Tropenmuseum in Amsterdam.

Toen we deze eerste DaVinci-dagen gingen plannen, dacht ik: "Het lijkt me heel leuk, maar 27 per jaar is wel heel veel. Ik denk dat ik de helft leuk vind en de andere helft als corvee zal beschouwen." Maar het is heel anders: elke DaVinci-dag is een feestje en ik geniet zo enorm van de ontmoetingen tijdens deze dagen, met al die onderwijsprofessionals uit al die hoeken van ons onderwijs. En dat samen met DaVinci's mooie team. Ook was ik bang dat jullie ons niet zouden vinden, omdat het te veel werk was om naar ons toe te komen, of omdat het te ver weg was.

Maar we zitten al steeds vaker vol en zien dat veel teams het ook echt als uitje ervaren, waarbij ze na ons speciale cocktail-droogijs-scheikunde-experiment nog samen de stad in gaan of een hapje gaan eten. Andere scholen sturen elke DaVinci-dag een nieuwe delegatie van hun team zodat ze aan elkaar kunnen vertellen wat er die dag weer voor bijzonders was. Daarom hebben we voor volgend schooljaar weer een heleboel DaVinci-dagen gepland.

Ik raad je aan deze vast in je agenda te zetten en in je team te bespreken en te plannen. Hoe eerder wij weten dat je komt, hoe mooier wij het programma op je aan kunnen laten sluiten en hopelijk hoeven we dan ook geen Nee meer te verkopen omdat we vol zitten, want dan plannen we extra collega's en ruimtes in. Je vindt ze hier.

Zet in ieder geval vast woensdag 16 september in je agenda, want dan is Hét Grote Onderwijsfestijn met dit jaar als thema: Lekker serieus leren spelen!

We gaan samen op onderzoek naar nieuwe spelvormen, bewegend leren, escaperooms om je thema nog meer tot leven te laten komen. We kijken hoe we het in het bedrijfsleven wereldwijd steeds populairder wordende serious gaming in kunnen passen in ons onderwijs. En je maakt bovendien kennis met DaVinci's nieuwste spelen. Aanmelden kan hier!

Ik wens jullie tot de volgende ontmoeting veel plezier met je team en alle andere onderwijsprofessionals uit het land!

met plezierige groet,
Liesbet